Ще започна с идеята за написване на тази статия. Тя дойде благодарение на прекрасната дама на средна възраст, която продава в любимото ми магазинче за изкуство на бул. Скобелев. Всеки път, когато й подавам поредната си покупка за опаковане, тя възкликва „о, тази керамика/картина/сувенир е наистина на много добра цена!“.
Първите пъти, когато посещавах магазинчето, си мислех, че явно имам нюх за лов на малки произведения на изкуството. Обаче, след като се застоях по-дълго след покупката, любувайки се на творбите на любимите ми творци, установих, че всеки неин клиент явно има същия нюх и винаги намира какво да си купи на много добра цена 🙂
Каква връзка има това с козметиката, ще попитате. Има, и то голяма. Обаче аз ще започна отдалеч.
Всеки ден употребяваме козметика. Всички ние. Независимо дали искаме или не, начинът на живот в 21 век изисква потребление на козметика в голяма или малка степен. Дали ще е само за да си измием ръцете със сапун или да започнем от душ със съответните продукти и завършим с пълен грим, всичко това обуславя употребата на една специална категория продукти, наречена козметика. Начинът, по който изглеждаме има своята социална сила и влияние, и на практика няма как да постигнем нито един аспект на имиджа си, без да въведем в употреба козметични продукти.
Цените на козметиката варират наистина много, това е една от стоките, които можем да видим както за 2, така и за 200.
И да се върна към дамата с магазинчето и връзката й с козметиката.
Убедила съм се, че цената ВИНАГИ е добра. На козметиката също. ОСОБЕНО на козметиката 🙂
Нека ви занимая малко с козметични размишления и факти относно цената на козметичните продукти.
Вярно ли е, че колкото по-скъп е козметичният продукт, толкова по-добър е той? Когато говорим за козметика, дори това да е вярно за много от случаите, изключения има и те са приблизително толкова, колкото и „правилото“. Ако допуснем, че „добър“ означава най-вече ефикасен, тъй като безопасен, законен и одобрен се подразбира, и за да можем да сме в състояние да отсеем фактите от обещанията на гръмката реклама за чудесата, които този продукт се очаква да прави, са ни необходими основни, а защо не и по-задълбочени познания за състава на козметичните продукти, т.нар. INCI.
Това е необходимо не само защото считам, че сме длъжни да знаем с какво се мажем, но и за да можем да избираме какво да нанасяме на собствената си кожа, без да има нужда да се водим по критерия колко е цветна опаковката на продукта. Можем, разбира се, да се впуснем в приятното приключение да изработваме сами козметиката си.
Ако сме привърженици на натуралната и био козметика, е необходимо да знаем поне наименованията на основните растителни масла и активни съставки и да сме в състояние да различаваме петролните производни. Ако пък сме вегетарианци, вегани, или просто държим на етиката на козметичните продукти – да можем да разпознаваме съставките от животински произход, за да можем да ги избегнем.
Знанието какво съдържат козметичните продукти ще ни помогне и в друг важен аспект, а той е да не бъдем заблуждавани относно реалната цена на даден козметичен продукт. Без да е необходимо да познаваме дословно всяка съставка и релативната й цена, на първо място е достатъчно да изхождаме от правилото, че това, което е произлязло от растенията и животните, струва по-скъпо в сравнение с това, създадено в лаборатория.
Това, надявам се, може да обясни на много от вас истинската причина, поради която козметичните фирми толкова много обичат да влагат силикони, петролни деривати и други продукти от синтез в козметиката. И уверявам ви, причината е само тази – в цифрите и печалбата, а не защото съществува световна козметична конспирация против нашето здраве, и където разцъфтяват други интереси, наречени „грийн уошинг“, може по-нататък да ви разкажа подробно и за това.
И все пак на рафта в супермаркета, аптеката, дрогерията, парфюмерията намираме голямо, в много случаи огромно разнообразие на козметика с подобни формули на много различни цени. Защо се получава този феномен?
Всеки потребител може, според собствените си очаквания, да определи като по-добър даден продукт спрямо друг продукт. А козметичният продукт е като всеки един продукт за потребление – въведен на пазара за да реализира печалба за който го произвежда и продава.
Рискувам да повторя и потретя, но стратегията на цената и изборът на позициониране на дадения продукт в точния пазарен сегмент е проста и винаги означава едно единствено нещо – да се извлече максимална печалба.
Създаването на един козметичен продукт започва точно с това – прогнозиране на позиционирането му на пазара и покупния потенциал на неговия целеви пазар, дали ще бъде евтин, средно скъп, много скъп и т.н. и чак след това се пристъпва към формулирането му, въпреки, че вероятно винаги сте си представяли обратното.
Ако дадена марка козметика е средно или много скъпа (престижна или луксозна), предимството на произвеждащия е, че надценката е огромна. Колко може да достигне процента надценка? Ще ви кажа, разбира се, понякога достига 2000%, а дори и повече.
Много високата цена обаче стеснява броя на потенциалните платежоспособни клиенти. Но предимството на лукса като целеви пазар е, че там по принцип криза няма. Част от начина на представяне на скъпия козметичен продукт е идентичен като за едно истинско бижу. Това не е случайно – покупката на козметика на баснословна цена често отприщва същите емоции, както покупката на бижу или дизайнерска стока. Затова марките луксозна козметика предлагат продуктите си в оригинални, красиви и скъпи опаковки, които сами по себе си са буквално бижута. Това би било обяснение за факта, че някои козметични продукти се продават много повече от други, защото са по-скъпи от аналогични продукти, които струват наполовина. Високите цени са благодатни и поради факта, че дават възможност за големи отстъпки и промоции при различни кампании и тогава механизмът на действие е ясен – става по-важно колко спестяваме, а не колко харчим.
Доколкото ми позволяв директната ми работа с клиенти, които пазаруват козметика, българската потребителка (потребител) на козметични продукти не е достатъчно ориентирана в цената на козметичните продукти и има бегла или дори никаква идея за цената на готовия козметичен продукт на литър/килограм. Ако сведете размишленията си до тази мерна единица, ще бъдете изненадани на каква цена купувате вашите козметични продукти.
Разфасовката има най-голямо значение върху крайната цена. При продуктите в сравнително малка опаковка, например 15 мл, цената може да е невероятна и да достига дори до 1000 лв за литър. Ако обърнете внимание на формулите и предназначението например на един крем, ще си дадете сметка, че кремове с две подобни формули с минимални разлики, от които единият за лице, другият за тяло имат съществена, да не кажа огромна разлика в цената. В полза на крема за лице, разбира се, има ли нужда да обяснявам защо?
Като заключение ще ви напомня едно: в голяма част от козметичните форми водата е основната съставка. Познаваме ли цената на водата?
И обобщавайки всичко написано по-горе, бих казала, че ако даденият козметичен продукт се продава, въпреки абсурдната и неоправдана на пръв поглед цена, това означава, че тя е добра.
До нови срещи!